-
Klantsegmenten
De belangrijkste klanten van
Batavus zullen afnemen. Doordat er elektrische auto’s komen is het voortaan
milieuvriendelijker om voor de auto te kiezen. Hierdoor komt de fiets
buitenspel te staan. Vooral de mensen die het milieu heel erg belangrijk vinden
als Batavus als klant verliezen.
-
Waardeproposities
De waardepropositie van
Batavus zal aangepast moeten worden. Er zullen nieuwe producten bedacht moeten
worden, waardoor je de klant een nieuwe waarde zou kunnen leveren. Eerst was
het milieuvriendelijke een belangrijke waarde, maar doordat auto’s nu ook
milieuvriendelijk zijn moet Batavus zich op een andere manier onderscheiden. Dit
kunnen ze bijvoorbeeld doen om gezondheid heel erg te promoten.
-
Kanalen
Een kanaal dat voor Batavus
erg belangrijk zal zijn/worden is het internet. Via internet gaat over een
tijdje alle distributie. Als Batavus zich wil onderscheiden kunnen ze dit
bijvoorbeeld doen door zich als zeer goede internetleverancier aan te bieden. Ook
blijven partnerwinkels voor Batavus erg belangrijk. De eigen winkels zullen
langzaam verdwijnen.
-
Klantrelaties
De klantrelaties zullen heel
persoonlijk moeten worden. Daardoor voelen mensen zich aangesproken tot een
bedrijf en kopen ze sneller de producten. Batavus moet het persoonlijke contact
met hun klanten behouden door regelmatig een nieuwsbrief rond te sturen. Ook
kunnen ze met kortingen gaan spelen waardoor de klanten zich tot Batavus
aangetrokken voelen.
-
Inkomstenstromen
Klanten betalen op dit moment
voor de milieuvreindelijke3 fietsen. Omdat er nu ook milieuvriendelijke auto’s zijn
ontstaan moet de prijs van de fiets omlaag. Anders worden er helemaal geen
fietsen meer verkocht. Wel zijn fietsen
natuurlijk veel gezonder als de auto dus dat is een belangrijke
waardepropositie die de fiets behoudt.
-
Key
resources
Batavus heeft veel fysieke key
resources, zoals het gehele assortiment aan fietsen. Deze zijn
kapitaalintensief. Tevens hebben zij ook intellectuele key resources, zoals
patenten en het merk Batavus. Deze onderdelen zijn bij Batavus goed ontwikkeld,
waardoor ze aanzienlijke waarde kunnen bieden. Ook heeft Batavus nog human
resources en financiële resources zoals ieder bedrijf mensen in dienst heeft en
geld nodig heeft.
-
Kernactiviteiten
De kernactiviteit van Batavus blijft
hetzelfde en dat blijft dus productie. Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat
er een beestje probleemoplossing bij komt.
-
Key
partners
De kernleveranciers van
Batavus zullen andere winkels zijn die de fietsen van Batavus blijven verkopen.
Misschien komen er wel leveranciers bij die alleen maar elektrische auto’s en
fietsen gaan verkopen. Ook kan het zo zijn dat de fiets als milieuvriendelijk
product op bepaalde plaatsen wordt verkocht.
-
Kostenstructuur
Het duurst bij Batavus blijft
de productie van de fietsen.
Bekijk hier onze dagboek verhalen van deze week.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten