maandag 14 mei 2012

Invloed van onze trends op het business model


-          Klantsegmenten
De belangrijkste klanten van Batavus zullen afnemen. Doordat er elektrische auto’s komen is het voortaan milieuvriendelijker om voor de auto te kiezen. Hierdoor komt de fiets buitenspel te staan. Vooral de mensen die het milieu heel erg belangrijk vinden als Batavus als klant verliezen.

-          Waardeproposities
De waardepropositie van Batavus zal aangepast moeten worden. Er zullen nieuwe producten bedacht moeten worden, waardoor je de klant een nieuwe waarde zou kunnen leveren. Eerst was het milieuvriendelijke een belangrijke waarde, maar doordat auto’s nu ook milieuvriendelijk zijn moet Batavus zich op een andere manier onderscheiden. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen om gezondheid heel erg te promoten.

-          Kanalen
Een kanaal dat voor Batavus erg belangrijk zal zijn/worden is het internet. Via internet gaat over een tijdje alle distributie. Als Batavus zich wil onderscheiden kunnen ze dit bijvoorbeeld doen door zich als zeer goede internetleverancier aan te bieden. Ook blijven partnerwinkels voor Batavus erg belangrijk. De eigen winkels zullen langzaam verdwijnen.

-          Klantrelaties
De klantrelaties zullen heel persoonlijk moeten worden. Daardoor voelen mensen zich aangesproken tot een bedrijf en kopen ze sneller de producten. Batavus moet het persoonlijke contact met hun klanten behouden door regelmatig een nieuwsbrief rond te sturen. Ook kunnen ze met kortingen gaan spelen waardoor de klanten zich tot Batavus aangetrokken voelen.

-          Inkomstenstromen
Klanten betalen op dit moment voor de milieuvreindelijke3 fietsen. Omdat er nu ook milieuvriendelijke auto’s zijn ontstaan moet de prijs van de fiets omlaag. Anders worden er helemaal geen fietsen meer verkocht. Wel  zijn fietsen natuurlijk veel gezonder als de auto dus dat is een belangrijke waardepropositie die de fiets behoudt.

-          Key resources
Batavus heeft veel fysieke key resources, zoals het gehele assortiment aan fietsen. Deze zijn kapitaalintensief. Tevens hebben zij ook intellectuele key resources, zoals patenten en het merk Batavus. Deze onderdelen zijn bij Batavus goed ontwikkeld, waardoor ze aanzienlijke waarde kunnen bieden. Ook heeft Batavus nog human resources en financiële resources zoals ieder bedrijf mensen in dienst heeft en geld nodig heeft.

-          Kernactiviteiten
De kernactiviteit van Batavus blijft hetzelfde en dat blijft dus productie. Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat er een beestje probleemoplossing bij komt.

-          Key partners
De kernleveranciers van Batavus zullen andere winkels zijn die de fietsen van Batavus blijven verkopen. Misschien komen er wel leveranciers bij die alleen maar elektrische auto’s en fietsen gaan verkopen. Ook kan het zo zijn dat de fiets als milieuvriendelijk product op bepaalde plaatsen wordt verkocht.

-          Kostenstructuur
Het duurst bij Batavus blijft de productie van de fietsen.



Bekijk hier onze dagboek verhalen van deze week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten