zondag 29 april 2012

Het business model canvas

Klik hier voor het business model canvas

Inkomstenstromen
Hiermee wordt de cash bedoeld die een bedrijf genereert uit elk klantsegment. Het business model van Batavus omvat de meeste transactie- inkomsten die voortvloeien uit eenmalige klantbetalingen. Daarnaast zijn er nog verschillende manieren om inkomstenstromen te genereren. De grootste post daarbij is de goederenverkoop, oftewel de verkoop van de fietsen. (Osterwalder, 31)

Kernactiviteiten
De kernactiviteiten beschrijven de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om te zorgen dat een business model werkt. Kernactiviteiten zijn nodig om een waarde propositie te creëren en te bieden, markten te bereiken, klantrelaties te onderhouden en inkomsten te verdienen. De productie is voor Batavus het belangrijkst. Hier wordt onder verstaan het ontwerpen, maken en uiteindelijk leveren van de producten (fietsen). Een andere kernactiviteit, waar Batavus zich ook mee bezig houdt is probleem oplossing. Dit houdt in het oplossen van individuele klantproblemen. Dit is in het verleden te zien door de vele innovaties die Batavus heeft doorgevoerd om fietsen zo comfortabel en veilig mogelijk te maken. (www.batavus.nl, 24 april 2012) (Osterwalder, 37)

Key resources
De key resources zijn de belangrijkste assets die een bedrijf nodig heeft om te zorgen dat een business model werkt. Er zijn vier verschillende categorieën key resources (fysiek, intellectueel, human resources en financieel). De key resources zijn belangrijk voor Batavus omdat ze ervoor zorgen dat ze waarde propositie creëren en bieden, markten bereiken en relaties onderhouden. Batavus heeft veel fysieke key resources, zoals het gehele assortiment aan fietsen. Deze zijn kapitaalintensief. Tevens hebben zij ook intellectuele key resources, zoals patenten en het merk Batavus. Deze onderdelen zijn bij Batavus goed ontwikkeld, waardoor ze aanzienlijke waarde kunnen bieden. Ook heeft Batavus nog human resources en financiële resources zoals ieder bedrijf mensen in dienst heeft en geld nodig heeft. (Osterwalder, 35)

Key partners
De key partners is het netwerk van leveranciers en partners die zorgen dat het business model werkt. Bedrijven gaan om allerlei redenen partnerschappen aan, hierdoor worden hun business modellen geoptimaliseerd, risico’s beperkt en resources verwerft. Er zijn vier verschillende soorten partnerschappen, namelijk strategische allianties tussen niet-concurrenten, coöptatie, jong ventures om nieuwe business te ontwikkelen en koper- leveranciersrelaties om betrouwbare leveranciers te waarborgen. Batavus heeft vooral koper-leveranciersrelaties, dit komt doordat ze veel samenwerken met partnerwinkels en groothandels. Hierdoor beperken zij het risico en de onzekerheid, en helpt het de concurrentie voor te gaan.
 (Osterwalder, 39)

Kostenstructuur
De kostenstructuur is de structuur van de belangrijkste kosten die inherent zijn aan het business model. Deze bouwsteen beschrijft de belangrijkste kosten die worden gemaakt wanneer vanuit een bepaald business model wordt gewerkt. Er zijn kosten gestuurde business modellen, deze modellen focussen op het waar mogelijk minimaliseren van kosten. Ook zijn er waarde gestuurde business modellen, deze bedrijven maken zich minder druk over de kostenimplicaties van een bepaald business model ontwerp en focussen in plaats daarvan op waarde creatie. Batavus heeft een waarde gestuurd business model. Batavus heeft een waarde gestuurd business model. Bij Batavus is bij de verkoop van een fiets sprake van persoonlijke service. Dit is een van de kenmerken van een waarde gestuurd business model. (Osterwalder, 41)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten