klik hier voor het Business Model Canvas
Klantrelaties
Met
klantrelaties worden de soorten relaties die een bedrijf aangaat met de
specifieke klantsegmenten bedoeld. Batavus
bouwt aan langdurige klantrelaties,
want een fiets koop je niet zomaar. Ze besteden bij de verkoop van een fiets
veel tijd en aandacht aan een goede
voorlichting, adviesgesprekken en
proefritten. Naast fietsen heeft Batavus natuurlijk ook een uitgebreide collectie accessoires om het fietsen
nog prettiger te maken. Hierbij moet je denken aan voordragers, kinderzitjes,
kinderzadels voor op de voorbuis, mandjes, stepjes etc. Ook voor servicebeurten en onderhoud bent u bij
ons aan het juiste adres (www.tweewielersvanmeerten.nl, 17 april
2012). Het doel hiervan is nieuwe klanten aantrekken,
bestaande klanten houden en meer verkopen aan bestaande klanten. Het soort
klantrelatie dat Batavus gebruikt is persoonlijke
verkoop. ‘’Deze relatie is gebaseerd
op menselijke interactie. De klant kan communiceren met een echte
klantvertegenwoordiger om hulp te krijgen tijdens het verkoopproces of nadat de
aankoop is voltooid.’’ (Osterwalder, 2009, 29)
Klantsegmenten
Met de klantsegmenten
worden de verschillende groepen mensen of organisaties bedoelt die een
onderneming wil bereiken. Voor Batavus is dit een erg grote groep. Dit
komt omdat ze verschillende soorten fietsen produceren en verkopen. Hieronder
zie je wat voor fietsen Batavus verkoopt. De elektrische fietsen zijn bedoeld
voor ouderen en minder invalide mensen
die moeite hebben met fietsen. De stadsfietsen die Batavus verkoopt zijn voor
een erg groot klantsegment. Dit gaat van volwassenen
tot jongeren mannen en vrouwen. De sportieve fietsen zijn voor de sportievelingen onder ons. En Batavus
biedt ook nog kinderfietsen aan voor de kinderen.
Waardeproposities
Met
waardepropositie word de bundel van producten en diensten die waarde creëert
voor een specifiek klantsegment bedoeld. Klantsegmenten kiezen voor Batavus,
omdat dit een fietsmerk is met een rijke
historie. Batavus is een Nederlands merk met kwaliteit hoog in het vaandel. Batavus
is druk bezig met ontwikkelen. Veel
hiervan komt uiteindelijk ook daadwerkelijk op de markt. Batavus wil zich
onderscheiden door jaarlijks nieuwe
modellen te lanceren. Ze streven ernaar om 5 unieke producten op de markt
te zetten. Voorbeelden hiervan zijn de Clerion koplamp met standlicht, stuurbediende
dynamo, verend zadelpen en de aluminium bagagedrager (www.fietsentoko.nl, 17 april 2012). Voor de
klantsegmenten is het belangrijk om een comfortabele,
kwaliteit gerichte, en goed geprijsde fiets te hebben. Batavus heeft dit
allemaal, en wel voor iedereen!
Kanalen

Geen opmerkingen:
Een reactie posten