zondag 22 april 2012

Het Business Model Canvas


klik hier voor het Business Model Canvas

Klantrelaties
Met klantrelaties worden de soorten relaties die een bedrijf aangaat met de specifieke klantsegmenten bedoeld. Batavus bouwt aan langdurige klantrelaties, want een fiets koop je niet zomaar. Ze besteden bij de verkoop van een fiets veel tijd en aandacht aan een goede voorlichting, adviesgesprekken en proefritten. Naast fietsen heeft Batavus natuurlijk ook een uitgebreide collectie accessoires om het fietsen nog prettiger te maken. Hierbij moet je denken aan voordragers, kinderzitjes, kinderzadels voor op de voorbuis, mandjes, stepjes etc. Ook voor servicebeurten en onderhoud bent u bij ons aan het juiste adres (www.tweewielersvanmeerten.nl, 17 april 2012). Het doel hiervan is nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten houden en meer verkopen aan bestaande klanten. Het soort klantrelatie dat Batavus gebruikt is persoonlijke verkoop. ‘’Deze relatie is gebaseerd op menselijke interactie. De klant kan communiceren met een echte klantvertegenwoordiger om hulp te krijgen tijdens het verkoopproces of nadat de aankoop is voltooid.’’ (Osterwalder, 2009, 29)  

Klantsegmenten
Met de klantsegmenten worden de verschillende groepen mensen of organisaties bedoelt die een onderneming wil bereiken. Voor Batavus is dit een erg grote groep. Dit komt omdat ze verschillende soorten fietsen produceren en verkopen. Hieronder zie je wat voor fietsen Batavus verkoopt. De elektrische fietsen zijn bedoeld voor ouderen en minder invalide mensen die moeite hebben met fietsen. De stadsfietsen die Batavus verkoopt zijn voor een erg groot klantsegment. Dit gaat van volwassenen tot jongeren mannen en vrouwen. De sportieve fietsen zijn voor de sportievelingen onder ons. En Batavus biedt ook nog kinderfietsen aan voor de kinderen.


Waardeproposities
Met waardepropositie word de bundel van producten en diensten die waarde creëert voor een specifiek klantsegment bedoeld. Klantsegmenten kiezen voor Batavus, omdat dit een fietsmerk is met een rijke historie. Batavus is een Nederlands merk met kwaliteit hoog in het vaandel. Batavus is druk bezig met ontwikkelen. Veel hiervan komt uiteindelijk ook daadwerkelijk op de markt. Batavus wil zich onderscheiden door jaarlijks nieuwe modellen te lanceren. Ze streven ernaar om 5 unieke producten op de markt te zetten. Voorbeelden hiervan zijn de Clerion koplamp met standlicht, stuurbediende dynamo, verend zadelpen en de aluminium bagagedrager (www.fietsentoko.nl, 17 april 2012). Voor de klantsegmenten is het belangrijk om een comfortabele, kwaliteit gerichte, en goed geprijsde fiets te hebben. Batavus heeft dit allemaal, en wel voor iedereen!

Kanalen
Met kanalen wordt de wijze waarop een bedrijf met zijn klantsegmenten communiceert en ze bereikt om een waardepropositie te leveren bedoeld. Een klantrelatie gaat door 5 fasen. Voor elke fasen kunnen dezelfde maar ook andere kanalen relevant zijn. Voor fase 1 en 2 speelt internet een belangrijke rol, want in deze fasen wordt een awareness en waardepropositie bij de klantsegmenten gecreëerd. Vervolgens zal de aankoop nog grotendeels in de fietsenwinkel gebeuren. Batavus maakt vooral gebruik de kanalen eigenwinkels, partnerwinkels en groothandels. Op de website van Batavus staat een zoekmachine waarmee je de dichtstbijzijnde Batavus- fietsen dealer kunt vinden. Batavus maakt dus vooral gebruik van indirecte kanalen. Natuurlijk kun je ook Batavus fietsen kopen via internet. Deze kun je kopen via een erkende Batavus dealer. Er wordt dus ook gebruik gemaakt van het kanaal webverkoop.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten